30 000 nya jobb på tre år med Miljöpartiets politik

De investeringar och välfärdssatsningar som Miljöpartiet vill genomföra de närmaste tre åren kommer att skapa omkring 30 000 nya jobb. På längre sikt handlar det om upp till 100 000 jobb. Det visar en beräkning som presenteras idag.

–Sverige behöver göra stora investeringar för att hejda klimatförändringarna och ställa om samhället till ökad hållbarhet. Samtidigt ger det en möjlighet att skapa jobb och råda bot på den höga arbetslösheten. Det säger Per Bolund, Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson.

Vid partiets ekonomiska seminarium i Almedalen idag presenterar Per Bolund en ny rapport med beräkningar av hur många jobb som skulle skapas med Miljöpartiets budgetförslag. Det handlar om 30 000 arbetstillfällen under de närmaste åren inom både privat näringsliv och offentlig sektor, och i såväl industri som tjänstesektor. Rapporten visar också att arbetstillfällena blir ännu fler på lång sikt. Det handlar om cirka 100 000 jobb, när omställningen har tagit fart på allvar.

–Att enbart fokusera på skattesänkningar är inte en fungerande metod för att klara de utmaningar Sverige står inför. Det finns stora behov av förbättringar inom vård och skola, och dessutom är det nödvändigt att rusta upp och energieffektivisera bostäder i miljonprogramsområdena. Vi måste också ställa om energiproduktionen och modernisera tåg och kollektivtrafik, säger Per Bolund.

–När vi moderniserar Sverige skapar vi jobb och framtidstro. Det kommer att behövas mycket arbete för att forma ett hållbart samhälle, säger Per Bolund.

FÖR VIDARE INFORMATION:

Per Bolund (MP), ekonomiskpolitisk talesperson, tel: 072-530 01 83
Hanne Simonsen, pressekreterare, tel: 072-560 54 45

Rapporten Grön politik ger nya jobb finns här: http://www.mp.se/sites/default/files/gron_politik_ger_nya_jobb.pdf