340 miljoner till höjda skolresultat, ökad jämställdhet och minskad extremism

Pojkars sjunkande skolresultat är en faktor som bidrar till en ökad grogrund för både sympatisörer och aktiva utövare av främlingsfientlighet och rasism. Miljöpartiet satsar 340 miljoner över en fyraårsperiod till normkritiskt arbete i skolor i syfte att höja pojkars skolresultat och minska främlingsfientlighet.

Ett systematiskt arbete med att ifrågasätta förlegade könsroller höjer pojkars betyg och minskar risken för rekrytering av unga till extremistiska rörelser. I Gnesta har politikerna prioriterat arbetet med genuspedagogik för att få upp pojkars skolresultat. Arbetet har gett resultat – nu går Gnesta mot strömmen och pojkars skolresultat lyfter.

Miljöpartiets partisekreterare Anders Wallner och migrationspolitiska talesperson Maria Ferm besöker idag, fredag den 20 september för att ta del av Gnestas modell för hur jämställdhetsarbete kan lyfta skolresultaten och samtidigt bidra till att motverka rasism. Miljöpartiet vill att modellen sprids till fler kommuner och satsar totalt 340 miljoner den kommande fyraårsperioden för att möjliggöra för fler kommuner och andra skolhuvudmän att prioritera normkritiken i undervisningen likt exemplet Gnesta.

Program:
9.30-10.20 Besök Kommunhuset. Information om jämställdhetsarbetet i Gnesta kommun
10.30-11.15 Besök på Frejaskolan
11.15-11.50 Lunch på Frejaskolan
12.00-13.00 Besök på förskolan Björkbacken

För vidare information:
Susanne Åkesson, politisk sekreterare Miljöpartiet, 070-968 95 55
Kukkamariia Valtola Sjöberg (MP), 1:a vice ordförande Kommunstyrelsen Gnesta, 070-276 00 39