50 000 politiska samtal i miljonprogrammen

I sitt tal på Miljöpartiets kommun- och landstingsdagar talade partisekreterare Anders Wallner om hur Miljöpartiet ska nå en ökad mångfald i partiet och få fler människor engagerade i politiken. Bland annat ska Miljöpartiet föra 50 000 politiska samtal med boende i Sveriges miljonprogramsområden.

- För exakt ett år sedan satte vi upp målet att fram till valet 2014 ska Miljöpartiet samtala med 250 000 människor i syfte att få påverka den politik vi går till val på. Nu sätter vi upp ett nytt delmål och säger att 50 000 av dessa samtal ska föras med boende i miljonprogrammen, säger Anders Wallner.

- Miljonprogrammen står för stora delar av Sveriges resurser, men involveras för sällan i politiken, säger Anders Wallner.

För att få fler människor engagerade i politiken har Miljöpartiet redan två år innan valet även tagit fram värvningsmaterial på sju olika språk. Syftet är att bredda basen för rekrytering av medlemmar och politiker.

- Vi vill öppna fler dörrar in till politiken, säger Anders Wallner.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Anders Wallner, 070-215 43 32