Alliansen tycker inte vi har råd med levande skogar

Dagens besked om biologisk mångfald är ett svek mot barnens framtid. Sverige missar både miljömål och internationella åtaganden. Orsaken är finansminister Anders Borg.

- Ska vi kunna lämna över skogen i gott skick till barnen behöver Sverige en ny miljöpolitik och en ny regering, säger Helena Leander, miljöpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna.

Naturvårdsverket bedömer i sitt remissvar att Sverige varken kommer att klara våra egna miljömål eller internationella konventioner med regeringens förslag.

- När Naturvårdsverket slagit fast att miljömålet ”Levande skogar” inte kommer att kunna nås med nuvarande politik meddelar alliansen att de ändå tänker fortsätta med just nuvarande politik. I stället för att lägga ribban för skogsskyddet utifrån vad som krävs har miljöministern tvingats utgå från vilken mängd skog vi kan få för Anders Borgs budget, säger Helena Leander.

Miljöpartiet förslår högre ambitioner för skogen. För att klara Sveriges miljömål och internationella åtaganden vill Miljöpartiet att regeringen avsätter mer pengar i statsbudgeten för detta.

FÖR VIDARE INFORMATION
Helena Leander, 070 264 30 99