Andreas Carlgren (C) måste agera så Seaside som läcker olja i Mälaren bärgas

En av Stockholms läns riksdagsledamöter, Mats Pertoft (MP), lämnar i dag in en fråga i riksdagen för att miljöminister Andreas Carlgren (C) ska agera så den kantrade miljöbomben Seaside vid Ekerö bärgas.

Denna miljöbomb har sedan länge bollats mellan Ekerö kommun, Länsstyrelsen, Sjöfartsverket och Kronofogdemyndigheten. Ekerö kommun har gjort allt i sin makt för att få bort fartyget. Nu ligger ansvaret hos Kronofogdemyndigheten.

- Det är en skandal att det tar så lång tid för de statliga myndigheterna att agera och få bort ett akut miljöhot från Mälaren. Jag har i dag lämnat in en fråga till miljöminister Andreas Carlgren, om vad han tänker göra för att stoppa denna rundgång bland myndigheterna och se till att något händer. Hela östra Mälaren är dricksvattentäkt för miljoner människor i de kringliggande kommunerna. Om inget händer finns risken för allvarliga miljökonsekvenser i Mälaren, säger Mats Pertoft, riksdagsledamot, för Stockholms län för Miljöpartiet.

Läs den skriftliga frågan till Andreas Carlgren här: http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=205034

Bifogas även detta utskick.
FÖR VIDARE INFORMATION: Mats Pertoft, 070-851 80 79 Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

Taggar: