Annika Hirvonen Falk (MP) till riksdagens utbildningsutskott

Miljöpartiets riksdagsgrupp har beslutat att föreslå Annika Hirvonen Falk (MP) från Stockholms län som ledamot till riksdagens utbildningsutskott.

Annika Hirvonen Falk har den gångna mandatperioden varit vice ordförande i  justitieutskottet och talesperson för rätts- och jämställdhetspolitik samt HBTQ-frågor. Hon har bland annat varit med och tagit fram Samtyckeslagstiftningen och jämställdhet och jämlikhet är ett viktigt fokus hon tar med sig in i utbildningsutskottet.

– Jag ser fram emot att vara pådrivande i det viktiga arbetet för en mer jämlik skola. Jag kommer att jobba hårt för att minska skolsegregationen, stärka elevhälsan och se till att alla barn får de kunskaper som behövs för att kunna navigera i ett globalt informationssamhälle.

– Vi har inte råd att misslyckas med något barns skolgång. Vi måste vara beredda att ompröva gamla sanningar om kunskap och ge alla barn förutsättningar att växa som individer. Så stärker vi demokratin och skapar ett hållbart samhälle.

Kontakt: Sofia Guerrero, pressekreterare, 072-522 55 57 alt. sofia.guerrero@mp.se