Äntligen en feminist som jämställdhetsminister

Miljöpartiet välkomnar utnämningen av Maria Arnholm till ny jämställdhetsminister, och hoppas på en mer aktiv politik på området från och med nu.

- Maria Arnholm har idag fått ett av regeringens viktigaste jobb. Hon har att göra. Vi hoppas att regeringen nu lyfter upp jämställdhetsfrågan högre på dagordningen, det är beklagligt att den prioriterats ned under alliansens år vid makten, säger Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet de gröna.

- Äntligen har regeringen utnämnt en feminist till jämställdhetsminister. Vi hoppas att hon snarast ska ta itu med de osakliga löneskillnaderna på arbetsmarknaden. Det är oacceptabelt att ett land som Sverige fortfarande värderar kvinnor lägre än män på arbetsmarknaden, säger Gunvor G Ericson, jämställdhetspolitisk talesperson.

- Arnholm ansvarar också för förskolan och vuxenutbildningen. Jag hoppas att hon bryter åren av nedskärningar med större barngrupper och färre platser på komvux, och istället klarar att investera i barnen och utbildningen. Jag hälsar Maria Arnholm välkommen och ser fram emot att möta henne i debatten, säger Gustav Fridolin.

FÖR VIDARE INFORMATION
Sven Elander, språkrörssekreterare, tel 072-202 45 88