Åsa Romson deltar i elbilsrally

Den 1-2 juni avgörs elbilsrallyt Öresund Electric Car Rally i Malmö. Bland ett sextiotal deltagande ekipage tävlar Miljöpartiets språkrör Åsa Romson.

- Jag ser fram emot att testköra elbil i helgen som är en modern bilmodell som kommer att utmana bensin- och dieselmotorerna framöver. Med rallydrottningen Tina Thörner vid min sida blir det kul att ta sig an uppgiften att köra smartast i racet, säger Åsa Romson, språkrör (MP), som deltar i lördagens deltävling.

I elbilsrallyt deltar även partikollegorna Monika Ekström, regionråd i Region Skåne och Lari Pitkä-Kangas, kommunalråd Malmö stad.

- Utvecklingen av elbilar går snabbt framåt och allteftersom räckvidd och teknik förbättras så stärks elbilens position. Ett framtida brett genombrott för elbilarna hänger mycket på att det finns ett tätt nätverk av laddningsstationer. För att detta ska bli verklighet i Öresundsregionen krävs ett brett och öppet samarbete mellan tillverkare och myndigheter, säger Monika Ekström.

- Jag är laddad för tävlingen och är redo att tillsammans med min medtävlande, Malmös miljödirektör Katarina Pelin, nå mållinjen med den klimatsmartaste körningen, säger Lari Pitkä-Kangas.

Kunskapsspridningen av elfordonets fördelar och nya hållbara drivmedel är ett givet fokus för den årliga tävlingen i öresundsregionen.

Starten sker den 1 juni i Köpenhamn och går vidare mot Helsingborg. Dag två den 2 juni fortsätter tävlingsdeltagarna mot Landskrona för att avslutas i Västra Hamnen i Malmö. Karolina Skog, kommunalråd i Malmö kommer att vid målgång inviga en solcellsparkering där elbilar kan laddas med förnybar energi.

Kontakt:
Nicole Goufas, pressekreterare till Åsa Romson, 072-309 11 09
Mia Josefsson, politisk sekreterare för Miljöpartiet de gröna i Malmö Stad, 073-426 44 65