Åsa Romson diskuterar skatter på kvalitetsmässan

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson talar under torsdagen (17/11) på två seminarier om skatter på kvalitetsmässan i Göteborg.

Kvalitetsmässan äger rum på Svenska Mässan i Göteborg. Åsa Romson deltar den 17 november i följande seminarier:

1. Ett hållbart skattesystem

Seminarielokal F3

Välfärdsstatens framtida finansiering kräver innovationer! Det räcker inte att bara skruva på skattesystemet. Globaliseringen av ekonomin ger rörliga skattebaser. Den åldrande befolkningen ökar trycket på omfördelning mellan generationerna. Hur samspelar skattesystemets utformning med möjligheten att upprätthålla välfärdens elementa? Hur påverkas arbetsutbudet, inkomstfördelningen, genusordningen och normbildningen? Hur kan skattesystemet bli hållbart?

Presentation: Joakim Palme och Jovan Žamac, Institutet för Framtidsstudier.

I panelen: Ulf Kristersson (M) socialförsäkringsminister, Åsa Romson (MP) språkrör, Anna Johansson (S) kommunalråd i Göteborg.

2. Höga skatter - himmel eller helvete?

Lokal J1

Är det häftigt att betala skatt eller är det paradisiskt att slippa? Behöver Sverige högre skatter eller lägre? Klart är att det blivit enklare att göra rätt för sig. Skatteverket har rentav blivit populärt. Den seriösa frågan är hur mycket skatter som behöver plockas in till stat och kommun och hur det kan ske med minsta möjliga snedvridning av viljan att arbeta, vara innovativ och starta företag. Finns det fortfarande skatter som är skadliga och går det bygga ett skattesystem som är tillväxtdrivande?

I panelen: Carl Bennet, industriman, Robert Gidehag, vd Skattebetalarna, Christin Johansson, ordförande Akademikerförbundet SSR, samt riksdagsledamöterna Ulf Berg (M), Åsa Romson (MP), och Jennie Nilsson (S). Debattledare Lennart Persson SVT.

Kontakt:

Sven Elander, pressekreterare för Åsa Romson, 0722 02 45 88