Åsa Romson kommenterar finska presidentvalet

De finska Grönas kandidat Pekka Haavisto ser ut att ha gått vidare till andra valomgången i det finska presidentvalet. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson kommenterar valresultatet.

- Det är mycket glädjande att Pekka Haavisto ser ut att ha lyckats bli tvåa i presidentvalets första omgång. Det innebär att det är en grön och framtidsinriktad politiker som ställs mot Sauli Niinistö från Moderaternas finska systerparti i den andra valomgången. Ett bevis på hur grön politik och gröna politiker vinner förtroende hos allt större grupper, inte bara i Sverige utan i många länder runt om i världen, säger Åsa Romson.

- Pekka Haavisto är mycket väl ansedd bland gröna politiker runt om i världen, och har goda kontakter med Miljöpartiet i Sverige. Han var den förste gröna ministern i Europa på nittiotalet och har haft flera viktiga uppdrag för FN inom freds- och miljöfrågor i Sudan och på Balkan. Som öppet homosexuell och gift är Pekka också en förebild när det gäller personlig mångfald i politiken, säger Åsa Romson.

Kontakt: Sven Elander, pressekreterare för Åsa Romson, 0722 02 45 88