Barnens välfärd måste säkras under lågkonjunkturen

I dag varnar Rädda Barnen för att lågkonjunktur och arbetslöshet sannolikt kommer att leda till ökad barnfattigdom de närmsta åren. Regeringen måste genast vidta åtgärder för att säkra barnens välfärd, säger Miljöpartiets ekonomiska talesperson Mikaela Valtersson

- Regeringen måste genast ta ansvar för att barnfattigdomen inte ska öka genom att förbättra trygghetssystemen och fördelningsprofilen i skattepolitiken, säger Mikaela Valtersson.

Miljöpartiet anser att regeringen i ett första läge måste vidta följande åtgärder:

• Skattepolitiken måste få en bättre fördelningsprofil och jobbskatteavdraget måste fasas ut för de med högst inkomster.
• Trygghetssystemen måste förbättras. Fler måste omfattas av arbetslöshetsförsäkringen, nivån måste höjas till 80 procent under hela ersättningsperioden och taket måste höjas. • Sjukförsäkringen måste förbättras. 80 procents ersättning måste utgå under hela sjukskrivningen och den striktare prövningen mot hela arbetsmarknaden måste omprövas. • Bostadsbidraget för dem med låga inkomster måste höjas.
• Studiemedlet måste höjas med 900 kronor.

FÖR VIDARE INFORMATION: Mikaela Valtersson, 070-212 91 77 Annika Jacobson, pressekreterare, 0702-30 55 52