Bildt bör tala Europafrågor och demokrati med Saabs ledning

Miljöpartiet vill att utrikesministern följer upp avslöjandet om att Saab uppges stödja ja-sidan finansiellt i den kommande folkomröstningen om stridsflygplanet JAS Gripen i Schweiz, när han besöker Saabs ledning på måndag.

Den 27 januari besöker utrikesminister Carl Bildt Linköping. Miljöpartiet gläds åt att utrikesministern besöker universitetet för att diskutera utrikespolitik och Europafrågor.Vid Bildts anslutande besök på försvarsindustrikoncernen Saab vill Miljöpartiet att han följer upp avslöjandet om att Saab uppges stödja ja-sidan finansiellt i den kommande folkomröstningen om stridsflygplanet JAS Gripen i Schweiz.

-Det är inte bara med Linköpingsstudenter som utrikesminister Bildt behöver diskutera Europafrågor och demokrati, utan även med ledningen för Saab, säger Annika Lillemets, Riksdagsledamot och språkrör för Miljöpartiet de gröna i Östergötland.

Miljöpartiet menar att regeringen måste ställa krav på Saab. Då JAS Gripen-affärerna är uppbackade av den regeringen och skattemedel borde Saab hålla sig för goda för att blanda sig i den demokratiska processen i Schweiz.

- Sätter regeringen Sveriges goda namn i pant för en vapenaffär bör de rimligtvis också kräva av Saab att de respekterar den demokratiska processen i Schweiz, säger Annika Lillemets.

FÖR VIDARE INFORMATION