Bonus för kärnkraftspersonal olämpligt

Efter SVT-programmet Uppdrag gransknings avslöjade om att kärnkraftspersonal får bonus kräver Miljöpartiets riksdagsledamot i Näringsutskottet, Per Bolund, att en omedelbar översyn genomförs. All bonus som ökar riskerna i kärnkraftverken måste omedelbart avskaffas.

- I programmet erkände både Anders Borg och Vattenfalls VD Lars G Josefsson att bonussystem kan leda till ökat risktagande. Att chefer och anställda som ansvarar för säkerheten i ett kärnkraftverk har bonus som inte är kopplad till säkerhet, utan blir högre om kärnkraftverken drivs med vinst, innebär ett allvarligt riskmoment i kärnkraftverken, säger Per Bolund.

- I dag lämnar jag in en interpellation till regeringen där jag ställer Maud Olofsson mot väggen. Kan hon redovisa hur bonussystemen i alla kärnkraftsföretag är utformade? Jag kommer också fråga om regeringen avser ställa krav på Vattenfall att ändra sitt lönesystem, säger Per Bolund.

- Efter Forsmarksincidenten blev kärnkraftsindustrin kritiserad för att ekonomisk vinst sattes före säkerheten. Det här bonusprogrammet är ett tecken på att man inte dragit några som helst slutsatser av den kritiken, säger Per Bolund.

FÖR VIDARE INFORMATION: Per Bolund, 070-580 00 19 Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64