Carl Schlyter och Isabella Lövin toppar grön EU-lista

Miljöpartiets medlemmar har i en beslutande medlemsomröstning fastställt listan till Europaparlamentsvalet.

- Även när det gäller skydd av människors integritet och lika rättigheter gör vi gröna politiker mycket viktiga insatser, säger Carl Schlyter.

Isabella Lövin befinner sig just nu på resa i Västafrika. Hon besöker bland annat Senegal, Mauretanien och Guinea Bissau för att studera förhållanden i några av de länder där EU har eller har haft fiskeavtal. Det blir många olika typer av problem är när EU-fartygen konkurrerar med de kustnära fiskarna. Självklart är utfiskning ett mycket allvarligt problem, men effekterna är också ökade flyktingströmmar och mer droghandel.

- Jag är jätteglad över ett så stort stöd. Jag hoppas att jag kommer in i EU-parlamentet så kan jag bidra till att EU:s fiskepolitik reformeras, säger Isabella Lövin, författare och miljöjournalist samt nummer två på listan.

MILJÖPARTIETS LISTA TILL EU-PARLAMENTSVALET:

1. Carl Schlyter, 41, Linköping 2. Isabella Lövin, 46, Saltsjö-Boo 3. Bodil Ceballos, 50, Gävle 4. Ulf Holm, 40, Lund 5. Zaida Catalán, 28, Älvsjö 6. Max Andersson, 35, Göteborg 7. Lena Klevenås, 62, Alingsås 8. Per Gahrton, 66, Täby 9. Kristin Lilieqvist, 23, Uppsala 10. Fredrik Frangeur, 25, Malmö 11. Lotta Hedström, 53, Österlen 12. Rebwar Hassan, 49, Skärholmen 13. Birgitta Losman, 36, Bollebygd 14. Björn Lindgren, 20, Östersund 15. Ingegerd Saarinen, 62, Skellefteå 16. Roy Resare, 54, Sundsvall 17. Emmali Jansson, 24, Göteborg 18. Jabar Amin, 49, Umeå 19. Akko Karlsson, 40, Västervik 20. Valter Mutt, 53, Angered 21. Eva Hallström, 58, Sunne 22. Göran Larsson, 41, Lidköping 23. Sofia Bothorp, 39, Karlskrona 24. Per Olsson, 27, Stockholm 25. Agneta Granström, 54, Harads 26. Christian Valtersson, 23, Stockholm 27. Erik Frostegren, 73, Strängnäs 28. Ewa Larsson, 56, Stockholm 29. Jan Lindholm, 57, Falun 30. Merete Kapstad, 48, Göteborg

Drygt 25 procent av Miljöpartiets medlemmar röstade i medlemsomröstningen. Resultatet visade ett starkt stöd för valberedningens toppnamn, men också att listan förändrades jämfört med valberedningens förslag.

Bilder på toppkandidaterna finns att ladda ner: www.mp.se/EPlista

FÖR VIDARE INFORMATION: Carl Schlyter, nr 1, 070-238 25 15 Isabella Lövin, nr 2, 070-770 42 75 Bodil Ceballos, nr 3, 070-573 33 80 Maria Gardfjell, presschef, 070-301 19 64