Carlgren medger bluff om skogsskyddet

Det är allvarligt att miljöministern har bluffat om budgeten för skogsskydd. Regeringen måste nu öka anslagen för att inte ytterligare naturvärden ska skövlas, säger Åsa Romson, miljöpolitisk talesperson för Miljöpartiet

Regeringen Reinfeldt har genomfört flera beslut som minskar skyddet av skog med höga naturvärden. Inför valet var miljörörelsens kritik mot regeringens naturvårdspolitik hård. I en artikel i Svenska Dagbladet, som fick spridning till andra medier, påstod Andreas Carlgren under valrörelsen att regeringen skulle göra en storsatsning på skogsskydd. En artikel i Miljöaktuellt visar nu att beloppet var kraftigt överdrivet.

Länk till Miljöaktuellts artikel: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.379906/miljoministern-bluffade-om-pengar-till-skogen

FÖR VIDARE INFORMATION: Åsa Romson, 070-818 23 57 Caroline Kling, presschef, 070-593 19 12 Charles Berkow, miljöpolitisk sekreterare, 070-374 26 95