Dags att prata #omrasism

I våras bildade Miljöpartiet en arbetsgrupp för att ta fram förslag och strategier för minskad främlingsfientlighet och rasism. Nu presenteras rapporten "Världsmedborgare, Sverigevänner" på www.omrasism.se, en ny sajt som kan fungera som inspiration för fler som vill se ett Sverige utan rasism och främlingsfientlighet.

- Miljöpartiets partistyrelse tillsatte gruppen under en period då den politiska debatten fokuserade på människor som problem istället för rasismen som problem. Jag är stolt över de många viktiga förslag som gruppen tagit fram för att motverka främlingsfientlighet och rasism, säger Anders Wallner, partisekreterare (MP).

- Arbetet mot främlingsfientlighet och för ökad respekt är något vi måste arbeta aktivt med. Inte minst när nationalistiska vindar blåser över Europa och intoleransen ökar, säger Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson (MP).

Miljöpartiets arbetsgrupp för minskad främlingsfientlighet och rasism avslutade sitt arbete med en rapport till partistyrelsen i september 2013, och det är den som ligger till grund för sajten www.omrasism.se. De som ingick i arbetsgruppen var Maria Ferm, Philip Barnard, Jason Diakité, Ayse Duyar, Susanne Gunnarsson, Isobel Hadley-Kamptz, Mehmet Kaplan, Navid Modiri och Hidayet Tercan.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Caroline Kling, pressekreterare till Anders Wallner 070-593 19 12