De gröna kräver handlingsplan mot barnfattigdom

Miljöpartiet kommer väcka ett utskottsinitiativ i socialutskottet för att förmå regeringen att lägga fram en samlad handlingsplan mot barnfattigdomen.

MP lägger förslaget på nästa möte i socialutskottet som äger rum torsdag 16 juni.

- Det är viktigt att få en sådan samlad handlingsplan som bland annat Rädda Barnen kräver. Precis som det finns politik som kan motverka fattigdomen, finns det politik som kan skapa fattigdom. Det handlar om sådant som utförsäkringar, om svårigheter att läsa upp betyg, om vräkningar av barnfamiljer, om ensamstående föräldrars ekonomiska möjligheter. Därför behöver vi en handlingsplan med tydliga mål, där hela den ekonomiska politiken utvärderas ur ett barnperspektiv, säger språkröret Gustav Fridolin.

När Rädda Barnens barnfattigdomsstatistik presenterades i februari öppnade Miljöpartiet en brevlåda dit människor med erfarenheter av fattigdom kunde vända sig med idéer och förslag.

- Debatten om barnfattigdom förs alltför ofta om dem som drabbas, men lösningarna finner man snarare om man pratar med människor som berörs. Vi har fått hundratals brev som beskriver hur barnfattigdomen påverkar men också idéer om vad man kan göra åt den - idéer som platsar väl i en framtida samlad handlingsplan, säger Gustav Fridolin.

Helene Öberg, partistyrelseledamot:

- Barn som växer upp i fattigdom har inte samma chans i skolan, på arbetsmarknaden eller ens samma chans att få vara friska. Fattigdom kan skapa problem som lever kvar under resten av människors liv. Därför måste arbetet med att bekämpa barnfattigdomen prioriteras, säger Helene Öberg.

Magnus Ehrencrona, riksdagsledamot i socialutskottet:

- Frågor som påverkar barnfattigdomen finns utspridda på olika utskott och olika politiska nivåer. Det gäller frågor som utförsäkringar, möjligheterna att läsa in betyg, bostadsfrågor och mycket annat. Vi måste motarbeta denna fragmentisering av frågan. Ansvaret för barns och ungas uppväxtvillkor måste samlas tydligt, säger Ehrencrona.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gustav Fridolin, 070-274 00 82