Ett måste med oljefria transporter

Sverige har inte råd att inte bygga höghastighetståg, kommenterar Miljöpartiet de grönas språkrör Peter Erikson och transportpolitiska talespersonen Karin Svensson Smith dagens DN Debatt att sådana spår skulle vara olönsamma.

- I Norge ger stortinget positiva signaler om byggande av höghastighetsspår. Trots besvärlig geografi har en tysk expertgrupp kommit fram till att den samhällsekonomiska nyttan för Norge skulle bli 578 miljarder kronor netto.

- Nyligen krävde ett tiotal tunga moderata kommunpolitiker att Sverige ska börja bygga höghastighetsspår. Det största hindret för detta är regeringen Reinfeldt som hellre vill bygga de vägar som var moderna förra århundradet. Sverige har som EU-ordförandeland en särskilt ansvarsfull roll inför FN:s klimatmöte i Köpenhamn. Den ledartröja i klimatarbetet som statsministern säger sig vilja ha borde leda till att de offentliga investeringarna används för omställningen från 1900-talets oljesamhälle till 2000-talets klimatsmarta samhälle säger Peter Eriksson.

- Som bieffekt kan en sådan Green New Deal vara en välkommen injektion som kan bryta lågkonjunkturen och skapa nya meningsfyllda arbetstillfällen.

FÖR VIDARE INFORMATION: Peter Eriksson, 070-52 48 776 Karin Svensson Smith, 070-343 95 15 Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23 Mattias Bengtsson, pressekreterare, 0736-27 53 83