EU ökar rovfisket i Nordsjön

08–786 40 00 (växel) 08–786 57 80 (fax)

www.mp.se

Pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna 2008-12-18

EU ÖKAR ROVFISKET I NORDSJÖN

Sverige måste säga nej till EU:s förslag om ökat rovfiske på torsk i Västerhavet nu när fiskeministrarna träffas i dag och i morgon för att fastställa kvoterna för nästa års fiske, säger Isabella Lövin, som nominerats som kandidat till EU- parlamentet för Miljöpartiet de Gröna.

- EU-kommissionens förslag om att öka torskfisket i Nordsjön med 30 procent är ofattbart oansvarigt. Sverige måste rösta emot, säger Isabella Lövin.

Krisen för torsken i Nordsjön är i dag mycket värre situationen för torsken i Östersjön. Beståndet uppskattas ligga på ungefär 50 000 ton. Det är långt under den kritiska gränsen på 70 000 ton och långt under försiktighetsgränsen.

- Enligt den långsiktiga planen som EU-ministerrådet antog 2003 skulle fisket minska med 15 procent i det här läget. För bara någon månad sedan beslutades om en ny plan om att fisket ska minska med 20 procent. Nu vill man i stället öka med 30 procent, säger Isabella Lövin.

Den nya planen gäller nämligen inte förrän 2010 och innebär i praktiken att ministerrådet skapar ett kryphål under hela 2009 då fisket får öka kraftfullt.

- Det är ett totalt ansvarslöst trixande i ett läge då konsumenter och miljöaktörer i hela Europa protesterar mot överfiskningsproblemet. Åtta av tio europeiska matfiskebestånd är i dag överfiskade eller på gränsen till överfiskade. Om detta förslag går igenom bör regeringen överklaga det till EG-domstolen. I det läget bör regeringen självklart också ha röstat emot detta förslag. Jag håller tummarna, säger Isabella Lövin.

FÖR VIDARE INFORMATION: Isabella Lövin, 070-770 42 75 Charles Berkow, miljöpolitisk sekreterare, 070-374 26 95