Fel prioriteringar i regeringens budget

Miljöpartiet säger nej till ytterligare ett jobbskatteavdrag. Vi vill använda de pengarna till att bygga ett långsiktigt hållbart Sverige, med satsningar på skolan, klimatet och företagen.

– Regeringen har ställt fel diagnos i budgeten och fortsätter nu att skriva ut ett recept som inte hjälper. Regeringen tror fortfarande att arbetslösheten beror på att människor inte vill arbeta. Det är fel. Problemet är att företag och arbetsgivare inte vågar anställa. Det säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Per Bolund.

– Regeringen satsar 60 procent av sitt reformutrymme på skattesänkningar som få vill ha. Bara en procent satsas på klimatet. Det sänker inte Sveriges utsläpp med mer än 0,46 procent. Det är direkt pinsamt, säger Per Bolund.

– Två procent av reformpengarna går till skolan. Detta i ett läge då skolresultaten sjunker och segregationen blir värre och värre. Det behövs betydligt mer för att ge alla elever de kunskaper som krävs för att möta framtiden, säger Per Bolund.

För vidare information:
Per Bolund, ekonomiskpolitisk talesperson, tel 072-530 01 83