Felsatsade Euros i EU:s stimulanspaket

Miljöpartiets EU-parlamentariker Carl Schlyter och ekonomiskpolitiska talesperson Mikaela Valtersson kritiserar att stimulanspaketet som beslutats i EU-parlamentet i dag saknar satsningar som gynnar klimatomställningen. Miljöpartiet och Gröna gruppen i EU-parlamentet förespråkar investeringsprogrammet ”A Green New Deal for Europe”.

- I hela EU behövs energieffektivisering av byggnader, infrastrukturinvesteringar för miljösmarta trafiklösningar och omfattande satsningar på förnybar energi. Det behövs hållbara satsningar som ger många jobb, säger Mikaela Valtersson.

- EU hade möjligheten, men missar den chans som ett grönt investeringsprogram skulle ha gett, att både lösa den ekonomiska krisen och klimatkrisen, säger Mikaela Valtersson.

- Det som ger mest jobb och miljö för pengarna är att satsa på energieffektiviseringar i den sektor där det gör mest nytta - i byggnadssektorn, säger Carl Schlyter.

FÖR VIDARE INFORMATION: Mikaela Valtersson, 070-212 91 77 Carl Schlyter, 070-238 25 15 Marita Pahlén, pressekreterare för Carl Schlyter, 070-6750373 Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64