Flera migrationsreformer genom samarbetet mellan Miljöpartiet och regeringen i statsbudgeten

I budgetproposotionen för 2013 finns en rad migrationspolitiska åtgärder med som en följd av den migrationspolitiska överenskommelsen mellan Miljöpartiet och regeringen. Vård och skola för papperslösa, en fjärde migrationsdomstol och stöd till kommuner för ökad anhöriginvandring är några exempel.

- Att papperslösa i Sverige från 1 juli 2013 ges rätt till såväl vård som skola är en oerhört viktig förändring för människor som lever i en utsatt situation i Sverige idag, säger Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson (MP).

- Det känns också bra att det i statsbudgeten nu finns tydliga formuleringar om att det finns anledning att fortsätta följa tillämpningen av bestämmelsen kring synnerligen ömmande omständigheter eftersom tidigare kartläggning ej varit fullständig. Det är ett viktigt steg för att vi nu ska komma vidare i förhandlingarna och förhoppningsvis kunna bredda bestämmelsen så att bland annat allvarligt sjuka kan få stanna i Sverige, säger Maria Ferm.

Anslagen återfinns under flera olika utgiftsområden i statsbudgeten.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Maria Ferm, 070-825 06 63