Förslag till försämrat presstöd hot mot tidningars överlevnad

På onsdag beslutar Presstödsnämnden om yttrande över presstödsutredningens förslag. Presstödsnämnden är det organ som hanterar beslut om presstöd, varför nämndens yttrande kan förväntas väga tungt i den fortsatta beredningen inför kommande riksdagsbeslut om förändringar av presstödsförordningen.

- Ett stort tankefel i utredningsförslaget är att tidningar med mellan 1500 och 2000 prenumeranter enbart ska erhålla stöd i tre år. Om det förslaget förverkligas kommer ett flertal tidningar läggas ner, även om de har en positiv utveckling med kraftigt ökande prenumerationsantal, säger Niclas Malmberg, Miljöpartiets ledamot i Presstödsnämnden.

En huvudorsak till att presstödsutredningen tillsattes var den diskussion som förts kring rimligheten att uttalat antidemokratiska organ ges ekonomiskt bidrag för sin verksamhet, i kölvattnet av beslutet att bevilja tidningen Nationell idag presstöd. Presstödsutredningen valde dock att passa i frågan. I förslaget till yttrande som Presstödsnämnden har att besluta om lyfts att en lämplig ordning skulle kunna vara att Presstödsnämnden ges möjlighet att remittera ett ärende till någon instans för prövning av om ett tidningsföretag uppfyller kraven på respekt för demokratins idéer.

- Miljöpartiet har tidigare pekat på hur Presstödsförordningen kan förändras för att säkerställa att det bara är allmänna nyhetstidningar som kommer ifråga för presstöd, men är det svårt att hitta samsyn kring sådana formuleringar kan alternativet med en överprövande instans vara den bästa lösningen, säger Niclas Malmberg.

För vidare information:
Niclas Malmberg 072-362 89 60