Freda folkrätten - Israels övervåld måste upphöra

Den israeliska armén bryter mot folkrätten när den inte åtskiljer kombattanter från civila utan urskillningslöst utsätter civilbefolkning och biståndsorganisationer för beskjutning, säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson och Per Gahrton, fd EU-parlamentariker för Miljöpartiet och tillika ordförande för Palestinagrupperna i Sverige i ett gemensamt uttalande.

- Det israeliska övervåldet är oacceptabelt. Ett omedelbart krav är att båda parter inleder ett eldupphör, samt att israelisk militär inleder ett tillbakadragande från Gaza, säger Peter Eriksson.

- Grundproblemet i konflikten är att det är folkrättsligt fastslaget att ockupationen av Gaza och Västbanken måste upphöra för att det ska kunna bli en varaktig fred. Israel har ett huvudansvar i egenskap av ockupantmakt. Det är därför viktigt att utöva påtryckningar på Israel för att de ska upphöra med ockupationen, säger Per Gahrton.

- Sverige bör göra en tydlig markering genom att upphöra med allt försvarsrelaterat samarbete med Israel, samt ställa kravet att EU:s nya uppgradering av samarbetsavtalet med Israel suspenderas, säger Peter Eriksson.

- Det är helt nödvändigt att Sverige aktivt arbetar för att få till stånd en FN-resolution som gör det möjligt för världssamfundet att skicka in skyddstrupper, säger Peter Eriksson.

Peter Eriksson och Per Gahrton talar för freden idag:

Peter Eriksson deltar och talar vid en manifestation för fred mellan Israel och Palestina i Immanuelkyrkan i Stockholm. Arrangörer är Svenska Röda korset, Amnesty, Diakonia, Rädda Barnen och Kvinna till Kvinna. Tid: Lördagen den 10 januari, kl 16.00 Plats: Immanuelkyrkan i Stockholm, Kungstensgatan 7

Per Gahrton, fd EU-parlamentariker för Miljöpartiet. Han talar i egenskap av ordförande för Palestinagrupperna i Sverige på demonstrationen på Sergels Torg kl 13.00

FÖR VIDARE INFORMATION: Peter Eriksson, 070-52 48 776 Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23 Per Gahrton, 070-697 30 05