Fridolin: "Sjunkande Pisa-resultat en effekt av Alliansens politik"

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin kommenterar Pisa-rapporten om problemlösning som släpptes idag.

- Alliansen vill sätta betyg på eleverna efter fyra år. Nu har de haft makten i snart åtta, och deras slutbetyg börjar trilla in. De kan inte skylla ifrån sig längre. Forskningen är tydlig med att det går att vända ett skolsystem på betydligt kortare tid än vad alliansen haft på sig, säger Gustav Fridolin.

- Sedan Jan Björklund blev ansvarig för skolan vittnar nio av tio lärare om att de fått ägna mer tid åt att fylla i papper, och mindre med sina elever. Samtidigt har tiotusentals medarbetare skurits bort från svensk skola. Vare sig det handlar om kunskap, om läsförståelse eller verktyg för problemlösning, så behöver eleverna tid med sina lärare. Men med färre pedagoger som ska ägna mer tid åt papper, så blir det mindre tid över åt eleverna. Därför är de sjunkande PISA-resultaten en direkt effekt av Alliansens politik, säger Gustav Fridolin.

- Nu behöver vi en skolpolitik som ger lärarna tid åt sitt uppdrag, och mandat att sätta in stöd i tid. Istället för betyg på tioåringar och bänk och schema till sexåringar måste vi satsa på det forskningen visar gör skillnad: mer tid med lärare, högre lärarlöner så fler vill bli lärare och stöd till eleverna redan i de första årskurserna, säger Gustav Fridolin.

Kontakt: Sven Elander, pressekreterare Miljöpartiet, 0722 02 45 88