Fridolin ger pris till Shell

Miljöpartiets riksdagskandidat i Österlen, Göinge och Bjäre Gustav Fridolin skriver idag på Dagens Nyheters debattsida att Shell förtjänar pris för årets mest vilseledande opinionsmätning. Det handlar om en mätning från företaget som fått stor spridning och som påstås visa att en majoritet av skåningarna är för fossilgasutvining på Österlen.

– Vi behöver en ärlig och öppen debatt om fossilgasfrågan, inte vilseledande kampanjer från gasindustrin. I valet avgör ju faktiskt skåningarna hur man vill ha minerallagen framöver. Vi har fått med de rödgröna på att stoppa planerna på fossilgasutvinning i Skåne. Istället behövs satsningar på biogas, och trygghet för att göra Österlen till centrum för ekoturism och lokal matproduktion. De stora rikedomarna i Skåne finns i skönheten ovan jord, inte i fossilerna därunder, säger Gustav Fridolin.

Gustav Fridolin är nu engagerad i en kaffe och bulle-turné genom nordöstra Skåne. På onsdag den 21:a klockan 18:30 har han och publicisten Bertil Torekull möte på Kafé Verum i Hässleholm.
Dessförinnan kampanjar Fridolin på Kiviks marknad.

För mer information kontakta: Gustav Fridolin, 0702740082 eller titta på www.kaffeochbulle.se

Pressbilder finns på http://www.flickr.com/photos/miljopartiet/4637090964