Fridolin om Tolgfors avgång

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin finns tillgänglig kl 12 på Miljöpartiets riksdagskansli, RÖ-10, för kommentarer om Sten Tolgfors avgång.

- Under de senaste veckorna har flera uppgifter framkommit om försvarsdepartementets inblandning i och kännedom om vapenaffären i Saudiarabien, uppgifter som omöjligen kunnat vara sanna samtidigt. Vi har därför förklarat att Miljöpartiet förlorat förtroendet för Sten Tolgfors och att han borde överväga vilket förtroende han har kvar hos svenska folket. Det har han nu gjort, och dragit slutsatserna av, säger Gustav Fridolin.

Svenska folket ställer befogade frågor om regeringens inblandning i planerandet av en vapenfabrik i Saudiarabien. Det är viktigt att dessa frågor får ett svar, och det är därför vi har anmält affären till Riksdagens konstitutionsutskott. Granskningen ska innefatta alla ministrar som varit delaktiga i processen eller haft kännedom om affären. Vi förutsätter att statsministern klargör för Sten Tolgfors att han även fortsättningsvis förväntas infinna sig till konstitutionsutskottet när de så finner lämpligt.

Riksdagen har som en slutsats av den arabiska våren krävt en tydligare svensk lagstiftning mot vapenexport till diktaturer. En ny försvarsminister bör som sin första uppgift ta att göra verklighet av detta krav.

För vidare information:
Liza Pettersson, pressekreterare till Fridolin 072-232 22 71