Frys EU:s budget

– EU:s budget kan inte få fortsätta svälla, samtidigt som man i flera medlemsländer tvingas till tuffa och dumdristiga nedskärningar på skolan, pensionärerna och klimatambitionerna. Reinfeldt och Borg borde kräva att budgetökningen fryses inför 2011 genom bland annat åtgärder mot det dyra och orättvisa jordbruksstödet, säger Gustav Fridolin (MP) inför dagens samråd i EU-nämnden med statsministern och finansdepartementet.

Tidigare har Sverige satt som tak att EU:s budget inte får överstiga en procent av medlemsstaternas samlade BNI. Samtliga budgetförslag som finansdepartementet har med sig från EU:s olika institutioner till EU-nämnden idag överstiger den gränsen med råge.

– I en rapport Fredrik Reinfeldt vill ha mandat att ställa sig bakom på mötet mellan EU:s regeringschefer i morgon föreslås EU-kommissionen få långtgående befogenheter att granska EU-ländernas budgetar och utdöma böter till dem som inte följer vissa regler. Kommissionen är på väg att bli en EU-regering med makt att fjärrstyra ländernas budgetar. Att de länder som delar valuta bygger upp ett sådant system är kanske logiskt, men att regeringen godtar att också vi ger upp delar av vårt ekonomiska självbestämmande är huvudlöst och respektlöst mot den majoritet av svenskarna som i en folkomröstning bestämt att vi stod bättre rustade med kronan än euron, säger Gustav Fridolin.

Finansdepartementet håller slutet samråd med EU-nämnden 13:00, statsministern kommer för öppet och TV-sänt samråd 13:30-15:00.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gustav Fridolin, 070-274 00 82 Agnetha Boström, pressekreterare, 070-260 24 84