Fyra nya i Miljöpartiets partistyrelse

Rolf Englesson, Lund, Agneta Granström, Boden, Daniel Helldén, Stockholm, och Annika Lillemets, Linköping, är de nya namnen i partistyrelsen när valet blev klart i Skövde på Miljöpartiet de grönas kongress.

Till riksvalberedningens nya sammankallande valdes Joakim Larsson, 21 år från Göteborg. Partisekreterare Agneta Börjesson samt språkrören Maria Wetterstrand och Peter Eriksson omvaldes enhälligt för ännu ett år.

Miljöpartiets nyvalda partistyrelse: Mehmet Kaplan, Stockholm, 38 år (omval, 133 röster) Akko Karlsson, Västervik, 40 år (omval, 129 röster) Karin Jansson, Ljusdal, 53 år (omval, 128 röster) Magnus Johansson, Eskilstuna, 30 år (omval, 125 röster) Gunvor G Ericson, Katrineholm, 49 år (omval, 124 röster) Max Andersson, Göteborg, 35 år (omval, 113 röster) Max Reijer, Göteborg, 24 år (omval, 112 röster) Annika Lillemets, Linköping, 47 år (NYVAL, 109 röster) Agneta Granström, Boden, 53 år (NYVAL, 107 röster) Daniel Helldén, Stockholm, 43 år (NYVAL, 101 röster) Lennart Olsen, Upplands Väsby, 65 år (omval, 101 röster) Yvonne Ruwaida, Stockholm, 38 år (omval, 99 röster) Marie-Helena Dahlberg, Stockholm, 23 år (omval, 97 röster) Anna Norrman, Uppsala, 41 år (omval, 94 röster) Merete Kapstad, Göteborg, 48 år (omval, 93 röster) Rolf Englesson, Lund, 45 år (NYVAL, 83 röster) Johan Edstav, Uppsala, 42 år (omval, 76 röster)

FÖR VIDARE INFORMATION: Anna Telestam Forsmark, pressekreterare, 070-230 55 52 Elisabet Qvarford, pressekreterare, 070-604 04 97