Ge de afghanska tolkarna uppehållstillstånd i Sverige

Miljöpartiets försvarspolitiske talesperson Peter Rådberg delar ÖB Sverker Göranssons uppfattning att de afghanska tolkarna som arbetar med de svenska soldaterna i ISAF-insatsen måste få uppehållstillstånd i Sverige.

- Självklart måste försvarsmakten och Sverige ta sitt ansvar för dessa personer när vi nästa år avvecklar den svenska militära insatsen. Det finns en hotbild mot tolkarna och det kan vi inte blunda för. Självklart måste de kunna få uppehållstillstånd, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna.

- Utan de afghanska tolkarna så skulle den svenska insatsen i Afghanistan vara näst intill omöjlig att genomföra. Att försvarsmakten även i framtida internationella insatser kommer att vara beroende av lokalanställda tolkar måste vara något som riksdagen beräknar in i ekvationen när vi beslutar om att delta i FN-sanktionerade insatser, säger Peter Rådberg, försvarspolitisk talesperson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Peter Rådberg, 070-259 55 50