Gunvor G Ericson ledamot i statligt råd för folkhälsoarbete

Miljöpartiets riksdagsledamot Gunvor G Ericson har valts till ledamot i det nya rådet för strategiskt folkhälsoarbete som Statens Folkhälsoinstitut startat. Gunvor G Ericson har ett stort folkhälsopolitiskt engagemang och stor kompetens som spänner över sjukvårds-, livsmedels-, frilufts- och idrottspolitiska frågor.

- Min roll som förtroendevald i rådet är att lyfta fram politiska strategier och öka kunskaperna om hur politiska beslut skapar konsekvenser för såväl hälsa som ohälsa, säger Gunvor G Ericson.

Rådet för strategiskt folkhälsoarbete får följande uppgifter: - ge råd till generaldirektören när det gäller genomförandet av institutets uppdrag - ge råd när det gäller institutets samverkan med och stöd till regioner, landsting, länsstyrelser, kommuner och frivilligorganisationer - ge information när det gäller strategisk utveckling av folkhälsoarbetet i regioner, landsting, länsstyrelser, kommuner och frivilligorganisationer.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64

Det går även bra att kontakta Rådet för strategiskt folkhälsoarbete, Marlen Ljusberg, marlen.ljusberg@fhi.se, 063-19 96 00