Gustav Fridolin föreslås till Miljöpartiets partistyrelse

Ledamöterna i Miljöpartiets partistyrelse sitter i två år och väljs vartannat år. Sju av åtta ledamöter som ska väljas om ställer upp till omval och föreslås också av riksvalberedningen. Till ny ledamot i partistyrelsen föreslås journalisten, författaren och tidigare riksdagsledamoten Gustav Fridolin.

För enskilda motiveringar, se nedan.

Partistyrelsen föreslås bestå av 10 män och 9 kvinnor. Agneta Granström (vald till 2011) från Boden är nordligast och Rolf Englesson från Lund är sydligast. Äldst är Lennart Olsen, 66 år och yngst är Max Reijer (vald till 2011), 25 år.

Johan Edstav, Uppsala, omval, 43 år, (sedan 2006) Rolf Englesson, Lund, omval, 46 år, (sedan 2009) Gustav Fridolin, Stockholm, återval, 27 år (satt 2004-2006) Daniel Helldén, Stockholm, omval, 44 år (sedan 2009) Merete Kapstad, Göteborg, omval, 49 år, (sedan 2005) Anna Norrman, Uppsala, omval, 42 år (sedan 2008) Lennart Olsen, Upplands Väsby, omval, 66 år (sedan 2008) Yvonne Ruwaida, Stockholm, omval, 39 år (sedan 2006)

De ledamöter som valdes för ett år sedan och som alltså sitter i ytterligare ett år är Max Andersson (Göteborg), Gunvor G Ericson (Katrineholm), Agneta Granström (Harads), Karin Jansson (Färila), Magnus Johansson (Eskilstuna), Mehmet Kaplan (Stockholm), Akko Karlsson (Gamleby), Annika Lillemets (Vikingstad) och Max Reijer (Göteborg). Dessutom ingår språkrören Peter Eriksson och Maria Wetterstrand. JOHAN EDSTAV Johan är drivande, kunnig och välformulerad. Sitter som landstingsråd i Uppsala län och är även aktiv i SKL (Sveriges kommuner och landsting). Johan är en av partiets skickligaste vad det gäller de olika politiska områdena inom landstingen.

ROLF ENGLESSON Skåningen Rolf har gedigen miljö- och klimatkompetens. Är ingenjör och vd i ett biogasföretag. I SKL är han med i kultur- och fritidsberedningen. Han är regionalt förankrad. Vill tydliggöra vem som ansvarar för vad. Under Rolfs tid som skolkommunalråd i Lund fram till 2006 blev Lund två gånger utsedd till Sveriges bästa skolkommun.

GUSTAV FRIDOLIN Under den senaste mandatperioden har Gustav haft en paus från partipoliken. Under den tiden har han arbetat som journalist och folkhögskolelärare samt släppt sin andra bok, "Blåsta!". Gustav har en rik bakgrund inom partiet: blev medlem som elvaåring, var språkrör för Grön Ungdom 1999-2003, blev Sveriges yngsta riksdagsledamot någonsin 2002, ledde framtagandet av nytt partiprogram 2005 och ingick i förhandlingsgruppen med regeringen och vänsterpartiet under förra mandatperioden. Gustav är ett starkt kort att ta in i partistyrelsen inför valrörelsen och framtiden med rödgrön regering. DANIEL HELLDÉN Lovorden haglar om Daniel som är ersättare i styrelsen för SKL, Sveriges kommuner och landsting. Daniel har ett stort kontaktnät och är statsvetare med inriktning mot svensk politik och demokrati. Han har blivit utsedd till Sörmlands bästa politiska retoriker av SR P4 Sörmland i en tävling. Gnesta fick under Daniels ledning fjärde flest MP-röster i landet.

MERETE KAPSTAD Merete är mycket väl förberedd till mötena, som hon aldrig missar. Merete är en diplomatisk, kreativ och nyanserad strateg som brinner för demokratifrågor. Hon har stor erfarenhet av gröna valkampanjer. Vill ha mer fokus på att stärka partiet genom att stärka regionavdelningarna.

ANNA NORRMAN Anna är en karismatisk utbildad jurist som är skicklig i organisationsutveckling. Hon lovordas för sitt arbete i arbetsutskottet och som ordförande för Miljöpartiet i Uppsala. Hon är entusiasmerande, viljestark, driven och produktiv. Vill stärka små lokalavdelningar och är kontaktperson till MIK, Miljöpartister i kommunerna.

LENNART OLSEN Har tagit initiativ till en bred idéutveckling kring frågan om arbete-konsumtion-tillväxt och finansiering av framtidens välfärd. Med i arbetsgruppen för att utveckla kongresserna. Lennart jobbar mycket även mellan ps-mötena och är väldigt kunnig i ekonomi. Har tidigare deltagit i alla budgetdiskussioner med S och V. Deltar nu i den rödgröna arbetsgruppen för klimat och miljö.

YVONNE RUWAIDA Yvonne är en värdefull och driven politisk strateg och analytiker. Hon är klok, intelligent och erfaren. Tillför mycket. Yvonne är vice sammankallande i ps och till vardags borgarråd för MP i Stockholms stad. Deltar nu i den rödgröna arbetsgruppen för storstadens utmaningar.

FÖR VIDARE INFORMATION: Joakim Larsson, sammankallande riksvalberedningen, 070-340 83 89, Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

Taggar: