Gustav Fridolin och Isabella Lövin går i Prideparaden

Nu på lördag går Prideparaden genom Stockholm. Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. Miljöpartiet de gröna medverkar traditionsenligt i paraden och i Miljöpartiets sektion går bland annat Gustav Fridolin, språkrör och utbildningsminister, samt Isabella Lövin, språkrör och vice statsminister.

- Pride står för kärlek, solidaritet och frihet. Alla barn och unga ska kunna komma tillbaka till skolan efter lovet och veta att de är accepterade - av lärare, rektorer och kompisar – för just den de är, säger Gustav Fridolin.

- Pride är en symbol för kampen och modet att stå upp för den du är. Jag tycker årets tema, "Redo för nästa steg", bra beskriver längtan efter ett modernare samhälle där man inte längre behöver kämpa för självklara rättigheter. Men där är vi inte än och därför behöver vi Pride, säger Isabella Lövin.

Prideparaden startar från Kungsholmstorg kl. 13. Miljöpartiet har nummer 67 i paradordningen. Mer information om paraden hittar du här: http://www.stockholmpride.org/festivalen/pride-parade/

Bakgrund

Den rödgröna regeringen har kraftfullt förstärkt arbetet mot diskriminering och för hbtq-personers mänskliga rättigheter. Vi vill därmed arbeta för ett mer modernt och kärleksfullt samhälle.

• Moderniserad könstillhörighetslag
    En ny könstillhörighetslag håller på att arbetas fram. Den kommer innebära större rätt för var och en att få sin könsidentitet juridiskt erkänd utan krav på medicinska ingrepp.
  • Ersättning till steriliserade
    De transpersoner som drabbats av kravet på sterilisering, som tidigare fanns i könstillhörighetslagen, kommer kunna ansöka om 225 000 kr från staten som kompensation.
  • Könsneutral föräldraskapspresumtion
    Samkönade par som skaffar barn tvingas idag till närståendeadoption för att båda föräldrarna ska bli juridiska föräldrar. Nu utreder regeringen hur detta kan ändras.
  • Transpersoner i hetslagstiftningen
    En proposition kommer lämnas till riksdagen i höst om att inkludera transpersoner i lagen om hets mot folkgrupp
  • Regnbågsfamiljer i föräldraförsäkringen
    Nu utreds hur föräldraförsäkringen kan anpassas till olika familjekonstellationer, däribland regnbågsfamiljer.

Presskontakt för Gustav Fridolin och Isabella Lövin

Agneta Boström 076-119 21 78