Gustav Fridolin utmanar Annie Lööf på debatt om landsbygden i Härnösand

2013-10-25

I en debattartikel publicerad på Dagens Nyheters debattsida idag, utmanar Gustav Fridolin Annie Lööf på tre olika debatter om landsbygden. Fridolin föreslår att de ska handla om jobben, bildningen och oljeberoendet. Den andra debatten, om bildning, föreslås äga rum i Härnösand.

”Låt oss mötas i Härnösand om landsbygden och bildningen. Här har högre utbildning bedrivits sedan 1600-talet. Nu leder alliansens nedskärningar på Mittuniversitetet till att campus läggs ned. Också i Hässleholm och Skara läggs all högre utbildning ned. Människor som bor i trakten måste välja mellan att avstå högre utbildning eller flytta. Alliansens nedskärning på studieplatser slår hårdast mot lärosäten viktiga för näringslivet i stora regioner utanför storstäderna.

Samtidigt har 300 av 1 800 landsbygdsskolor lagts ned under de senaste tio åren och uppemot hundra av cirka 1 000 biblioteksfilialer har fått stänga för gott sedan 2006. Miljöpartiet vill i stället investera i högre utbildning, moderna IT-lösningar för byskolor och ett rikt kulturliv i hela landet.”

För mer information kontakta:

Matilda Westerman, pressekreterare, 0722-322271

MILJÖPARTIET DE GRÖNA