Gustav Fridolin utmanar Annie Lööf på debatt om landsbygden i Klippan

2013-10-25

I en debattartikel publicerad på Dagens Nyheters debattsida idag, utmanar Gustav Fridolin Annie Lööf på tre olika debatter om landsbygden. Fridolin föreslår att de ska handla om jobben, bildningen och oljeberoendet. Den första debatten föreslås äga rum i Klippan.

”Låt oss mötas i Klippan om landsbygden och jobben. Sedan 2006 har myndigheter centraliserats och i flera landsbygdskommuner läggs nu polis, post och arbetsförmedling ned. När samhällsservice försvinner blir det svårare för företag att överleva och växa. Regeringen har skurit bort 14 000 statliga jobb från Sverige utanför storstäderna sedan 2006. Det är nästan lika många som det bor i Klippans kommun. Där har alliansen tagit bort 76 statliga jobb.

Där kan vi också prata om de 15 000 jobb som försvunnit från svenskt jordbruk under samma tid, och om villkoren för småföretagare. Miljöpartiet föreslår sänkta arbetsgivaravgifter, slopat sjuklöneansvar och minskat regelkrångel för alla småföretagare. Vi vill stoppa nedskärningen i landsbygdsprogrammet, och att skolan och äldrevården ska köpa in mat från lokala bönder. Varför ska barnen och de äldre behöva äta importerad mat från djur som behandlats på ett sätt vi aldrig skulle tillåta i Sverige?”

För mer information kontakta:

Matilda Westerman, pressekreterare, 0722-322271

MILJÖPARTIET DE GRÖNA