Halland vinnare med grön budget

Miljöpartiet de gröna presenterar sin budgetmotion i riksdagen idag. Det är en stark inriktning på klimatinvesteringar och insatser mot ungdomsarbetslösheten. Dessutom satsas 5 miljarder i ökade anslag till kommuner och landsting för 2009. För kommunerna i Hallands län innebär satsningen 116 miljoner kronor och för landstinget 42 miljoner kronor vilket ger ett tillskott på totalt 158 miljoner till länet.

I budgeten föreslår miljöpartiet även en rad klimatinvesteringar och satsningar på att bekämpa ungdomsarbetslösheten som ytterligare skulle skapa en positiv utveckling i länet.

- Lågkonjunkturen ska mötas med en grön omställning och investeringar i klimatvänlig infrastruktur, energieffektivisering i byggnader och förnybar energi. Det är nu vi måste tidigarelägga nödvändiga investeringar i infrastruktur, införa ett utvidgat ROT-avdrag med klimatprofil för att få igång byggsektorn och investera i utbildningar som ger jobb för ungdomar, säger Mikaela Valtersson.

Ökade statsbidrag i miljoner kronor utöver regeringen 2009.

FÖR VIDARE INFORMATION: Mikaela Valtersson, 070-212 91 77 Paulo Silva, stabschef, 070-738 65 34