Hållbar mat och utbildningspolitik i fokus när Åsa Romson besöker Örebro

Måndag 1 september kommer Miljöpartiets språkrör Åsa Romson till Örebro för att besöka kostchef och personal i storköket på Universitetssjukhuset och samtala med universitetets rektor Jens Schollin om kommande utmaningar i Örebro-regionen för universitetet och läkarutbildningen.

Det första besöket går till köket på USÖ, som levererar ut mat till patienter i länet varje dag. Matproduktion i Örebro läns landsting bestod till 38 procent av ekologiska råvaror förra året, men målet i landstingets Miljö- och hållbarhetsprogram som Miljöpartiet varit med och tagit fram, är att nå 45 procent år 2015. Det finns flera utmaningar i matsektorn kvar att ta tag i, och dessa kommer Åsa Romson och våra landstingspolitiker att samtala om under besöket. Ett viktigt mått är klimatpåverkan från livsmedel, och att vårt eget matsvinn skall minska till 2015. Även frågan om kadmium i mat är viktig, eftersom det ökar landstingets kostnader för benskörhet. Miljöpartiet att Avloppsreningsverket slutar sprida rötslam på länets åkermark.

Dagens andra besök går ut till Örebro universitet som den 1 september på terminsstarten hälsar alla nya och tidigare elever välkomna tillbaka. Åsa Romson kommer att finnas vid Miljöpartiets informationsbord för att prata med studenterna innan det är dags för möte med universitetets rektor om regional högskolepolitik.

- Regionala högskolor och universitet är viktiga för att hela landet ska leva. Därför vill vi i motsats till Alliansen att de ska få finnas kvar och utvecklas. Det syns inte minst genom att vi som enda parti vill finansiera läkarutbildningen fullt ut med statliga medel, säger Jonas Eriksson, riksdagsledamot (MP) från Örebro, som också medverkar vid besöket.

Välkomna att följa med oss under dagen eller att träffa Åsa Romson mellan någon av programpunkterna!

Program för besöket i Örebro 1 september
10.12 Åsa anländer till resecentrum
10.30–11.30 Besök i köket på USÖ
11.45–12.15 Träff med studenter på universitetet
12.15–13.30 Möte med Jens Schollin och universitetsledningen.
13.45 Tåget går vidare till Västerås

Medverkar från Örebro län gör:
Jonas Eriksson, riksdagsledamot och vice ordförande i Näringsutskottet
Catrin Steen och Mats Gunnarsson, landstingsrå
Ia Malmqvist och Fredrik Persson, kommunalråd

För mer information, kontakta gärna:
Coura Mbaye, pressekreterare Åsa Romson, 0722-19 98 09
Helena Bosved, politisk sekreterare, Örebro kommun, 0765-51 43 38