Helene Sigfridsson, Gustav Fridolin och Jon Karlfeldt nyvalda till MP:s partistyrelse

Miljöpartiets kongress har valt den partistyrelse som ska leda partiet i valrörelsen. Utöver riksvalberedningens förslag av nyval av Gustav Fridolin valdes också två övriga nominerade: Helene Sigfridsson och Jon Karlfeldt.

En gruppbild på partistyrelsen och språkrör som är fri för användning kommer på http://flickr.com/miljopartiet

Röstsiffror, totalt röstade 198 av anmälda 230 ombud: Gustav Fridolin, 193 (återval) Anna Norrman, 127 (omval) Lennart Olsen, 113 (omval) Daniel Helldén, 110 (omval) Merete Kapstad, 108 (omval) Yvonne Ruwaida, 101 (omval) Helene Sigfridsson, 97 (nyval) Johan Edstav, 86 (drog tillbaka kandidatur) Jon Karlfeldt, 86 (nyval) Rolf Englesson, 78 (ej vald) Gabriella Blomgren, 68 (ej vald) Sofia Bothorp, 45 (ej vald) Elisabeth Wanneby, 39 (ej vald) Lena Hjelte, 29 (ej vald) Jessica Pettersson, 24 (ej vald) De ledamöter som valdes för ett år sedan och som alltså sitter i ytterligare ett år:Max Andersson (Göteborg), 36 år Gunvor G Ericson (Katrineholm), 50 år Agneta Granström (Harads), 54 år Karin Jansson (Färila), 54 år Magnus Johansson (Eskilstuna), 31 år Mehmet Kaplan (Stockholm), 39 år Akko Karlsson (Gamleby), 41 år Annika Lillemets (Vikingstad), 48 år Max Reijer (Göteborg), 25 år

Dessutom ingår språkrören Peter Eriksson och Maria Wetterstrand i partistyrelsen. Till riksvalberedningens nya sammankallande valdes Joakim Larsson, 21 år från Göteborg.

FÖR VIDARE INFORMATION: Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83 Agnetha Boström, pressekreterare, 070-260 24 84