Höjd skatt på utsläpp från bilar är bra fördelningspolitik

Högre koldioxidskatt för bensin sänker utsläppen, men slår inte hårdare mot dem som har det sämre ställt. Det bekräftas av ny forskning.  Miljöpartiet uppmanar nu andra partier att tänka om.

- Det är dags för de andra partierna att tänka om gällande högre skatt på utsläpp från bilar, säger Helena Leander, miljöpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

- Att de föredelningspolitiska effekterna är positiva fäller en av de vanligaste ursäkterna mot att inte höja skatten på utsläpp från bilar, säger Leander.

Det är ny forskning från professorn i miljöekonomi Thomas Sterner, som tillsammans med internationella kollegor undersökt fördelningseffekten av bensinskatt i 25 länder, som bekräftar bilden att bensinskatten inte slår hårdare mot dem som har det sämre ställt. Vidare menar Thomas Sterner att bensinskatten är det enda politiska verktyg hittills som visat sig minska koldioxidutsläppen.

- Vi behöver inte vänta på globala klimatöverenskommelser för att agera här och nu. Högre skatt på utsläpp från bilar skulle göra mycket för klimatet och få fart på ett mer klimatsmart resande, säger Leander.

För vidare information:
Helena Leander, 070 264 30 99