I dag sa Centern ja till kärnkraft (ÄNDRAD VERSION)

I går skickades ett pressmeddelande med vissa felaktiga uppgifter. Eftersom Birgitta Sellén inte deltog i måndagens riksdagsdebatt så skickar vi här ut den korrekta versionen.

- Miljöpartiet står fast vid ställningstagandet, som vi tidigare delat med Centerpartiet, att kärnkraften inte är en hållbar energikälla. Kärnkraften skapar gigantiska miljöproblem från uranbrytning till avfallslagring. Den producerar radioaktivt avfall som mänskligheten måste ha under kontroll i 100 000 år, säger Per Bolund.

- Jag är besviken på att Birgitta Sellén (C), som jag känner som en engagerad centerpartist, bytt fot i kärnkraftsfrågan, säger Per Bolund.

- Dagens beslut om förlängd kärnkraft ökar trycket på att starta uranbrytning i Norrlandslänen. Det är oacceptabelt, säger Per Bolund.

I dag tar Sveriges riksdag det principiella beslutet om att skrota avvecklingslagen och göra det lagligt att åter bygga nya kärnkraftverk.

Vi beklagar att ett fel smög sig in i det pressmeddelande som skickades i går onsdag.

FÖR VIDARE INFORMATION: Per Bolund, 070-580 00 19 Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64