Ikväll 9/9: Fridolin valvakar i Oslo

Det norska gröna partiet Miljøpartiet De Grønne ser ut att mer än tiofaldiga sina röster i stortingsvalet (9/9) och få minst ett mandat. Når partiet fyra procentsspärren är det den största skrällen i norsk politik på länge. I Oslo där De Grønne går starkast toppas listan av Rasmus Hansson, tidigare generalsekreterare för norska Världsnaturfonden.

De Grønne kan också få betydelse för regeringsbildningen. Man har ställt tydliga krav för att stödja en regering och ett starkt grönt parti kan innebära att Fremskrittspartiet inte behövs i en regering.

- Gröna har brutit igenom, in i riksdag och regering runtom i Europa. Nu är också norrmännen på väg att skaffa sig ett parti på tinget som sätter klimatet och barnen först. Jag ser fram emot att fira den stora gröna skrällen ikväll, och sedan samarbeta med mina norska kollegor för ett Norden som tar ledning i klimatarbetet, säger svenska Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin som befinner sig i Oslo ikväll för att valvaka tillsammans med det norska miljöpartiet.

Fridolins schema:

19.15 – 20.15 Gustav Fridolin delar ut valsedlar till väljare. Plats: Rådhuset, Karl Johans gate.

21.00 Fridolin valvakar tillsammans med De Grønne . Plats: Månefisken Bar, sagvein 23

Medier är välkomna att ta kontakt hela kvällen.

För kontakt och mer information

Anwahr Athahb, Pressekreterare till Gustav Fridolin, 0722-322271

MILJÖPARTIET DE GRÖNA