Inbjudan till seminarium: Fler kvinnor i bolagsstyrelserna - Norge en föregångare

1 januari 2006 trädde en ny lag i kraft i Norge. Minst 40 procent av vardera könet ska vara representerat i de stora bolagens styrelser. Kvinnorepresentationen i styrelser har sedan dess ökat från 7 procent 2003 till 39 procent i juli 2008. Norges lagstiftning om kvotering i bolagsstyrelserna har inte bara lett till jämställdhet, utan även skapat mer konkurrenskraftiga företag. Är det en lag om kvotering som även Sverige behöver?

Skillnaden mellan kvinnors och mäns tillgång till makt i det svenska samhället.
- 13.25 Mari Teigen, forskningsledare, Institutet för samhällsforskning, Oslo universitet.
Lagen om kvotering – hur har debatten i Norge sett ut inför och efter beslutet om att införa lagen.
- 13.40 Kjell Erik Öje, statssekreterare Likastillings-departementet, Norge Om lagen om kvotering och hur jämställdhetspolitiken utvecklats efter att lagen om kvotering antogs. Nu finns starkt fokus på att män vinner på jämställdhet i Norge. Världens första parlamentsskrivelse (stortingsmelding) om män och jämställdhet har lagts fram.
- 14.10 Pontus Schultz, chefredaktör Veckans Affärer Varför händer det så lite i Sverige? Vilka attityder och normer styr debatten om kvotering i Sverige.
- 14.25 Gunvor G Ericson, jämställdhetsansvarig Miljöpartiet de Gröna. Miljöpartiets lagförslag om män och kvinnors lika rätt till makt.
- 14.35 Paus - 15.00 Paneldebatt Vad behöver göras i Sverige för att få en jämn könsbalans i bolag och styrelser? • Carl Rosén, chef för ägarstyrning och information, Andra AP-fonden • Annika Elias, ordförande för Sveriges chefsorganisation Ledarna • Maria Ludvigsson, Svenskt Näringsliv • Shadé Jalali, jämställdhetssakkunnig på Unionen • Carina Lundberg Markow, Folksam • Meg Tivéus, tidigare VD för Svenska Spel • Pontus Schultz, VA - 16.00 Avslutning

Anmälan: Senast måndag 23 mars till: anmalan.riksdagen@mp.se Seminariet är kostnadsfritt och Miljöpartiet bjuder på fika.
Du måste kunna uppvisa legitimation vid inpassering.
Mer info: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 om seminariets innehåll och 08-786 46 25 om anmälning eller annat praktiskt.
Varmt välkomna önskar Miljöpartiet de Gröna!