Inför Tjernobyldagen: Kärnkraft inget miljöalternativ

Kärnkraft är inte och kommer aldrig att bli ett miljöalternativ, säger Miljöpartiets partistyrelse idag i ett uttalande inför Tjernobyldagen.

Fakta om Tjernobylolyckan får inte glömmas bort. Miljöpartiet kommer att bidra med att ställa fler frågor och lyfta fram fakta om hälsokonsekvenser i hela kärnkraftskedjan. Vad säger vetenskapen om cancerfrekvensen kring våra kärnkraftsanläggningar och hur är tillståndet efter Tjernobyls radioaktiva nedfall runt Gävle? Miljöpartiet är redo att lyfta på alla stenar.

I frågor till regeringen har Miljöpartiets krävt att samma undersökningar som gjorts kring kärnkraftverk i Tyskland och USA, och som påvisar högre barnleukemifrekvens, också ska göras i Sverige. Miljöministern har avfärdat behovet om att undersökningar behöver göras.

Det är graverande att talerätten i strålningsfrågor enbart ligger under FN:s Atomenergiorgan, IAEA. Det vore mer rimligt att WHO, Världshälsoorganisationen, får i uppdrag att följa konsekvenserna. En från kärnkraften oberoende part bör ha uppgiften att redovisa hur många offer Tjernobyl haft och hur många människor som drabbas, såväl direkt som indirekt, av negativa effekter av kärnkraftens alla verksamheter – från uranbrytning till slutförvaring.

Partistyrelsen 2009-04-24”

MER FAKTA: Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand talar på demonstrationen mot kärnkraft, på Sergels Torg lördag 25 april ca kl 13.15.

Härdsmältan i Tjernobyl var den 26 april 1986.

FÖR VIDARE INFORMATION: Peter Eriksson, 070-524 87 76 Akko Karlsson, energipolitiskt ansvarig i partistyrelsen, 070-525 72 23