Inte acceptabelt att splittra familjer vid avvisningar

Den avvisning av en tjetjensk kvinna som igår fick ställas in tack vare att piloten vägrade genomföra flygningen är ett upprörande exempel på hur Sverige inte följer barnkonventionen, anser Stina Bergström, språkrör för Miljöpartiet i Värmland. Hon får stöd av Bodil Ceballos, migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Mannen i familjen ska avvisas till sitt hemland Elfenbenskusten. Parets två barn är 2 år respektive 9 månader. Familjen är bosatt i Värmland.

– Att avvisningen så tydligt innebär att man struntar i barnens bästa och därmed inte följer barnkonventionen är allvarligt i sig. Men vi ser ju också hur rättspraxis kring asylbesluten har utvecklats åt ett håll som inte var tänkt när den nya lagen trädde i kraft 2006. Vårt återkommande budskap till migrationsministern är att det som sker strider både mot lagstiftarens mening och det allmänna rättsmedvetandet, säger Bodil Ceballos, riksdagsledamot och migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

FÖR VIDARE INFORMATION: Stina Bergström, språkrör MP Värmland 070-332 51 57 Bodil Ceballos, riksdagsledamot 070-573 33 80 Agnetha Boström, pressekreterare 070-260 24 84