Jämställdhetspolitik krävs för att minska ohälsan bland kvinnor

- Det är hög tid att sluta titta på symtomen och istället angripa ojämställdheten, säger Mijöpartiets gruppledare i riksdagen, Gunvor G Ericson, om socialförsäkringsminister Ulf Kristerssons (M) besked att sjukfrånvaron bland kvinnor ökar.

På en presskonferens idag meddelande Socialförsäkringsminisster Ulf Kristersson (M) att sjukfrånvaron ökar. Det är framför allt kvinnor mitt i livet som blir sjuka och den dominerande diagnosen är ökad psykisk ohälsa i form av stress. Regeringen kommer att ge Försäkringskassan i uppdrag att utreda den ökade sjukfrånvaron ytterligare.

- Miljöpartiet är inte förvånade över utvecklingen och har länge varnat för detta. Effekterna av stressen i arbetslivet tar sig uttryck i sjukfrånvaron och i kombination med ojämställdheten i hemmet är det kvinnor som drabbas hårdast, säger Gunvor G Ericson, gruppledare i riksdagen och jämställdhetspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Förändringar av socialförsäkringssystemen behövs men inte tillräckliga.

- Miljöpartiet menar att det är hög tid att sluta titta på symtomen och istället angripa diagnosen, ojämställdheten. Föräldraförsäkringen behöver ses över och vårt förslag är att den tredelas. Vi behöver också titta på arbetsmiljön i kvinnodominerade branscher så som till exempel sjukvården där det på senare tid har rapporterats flitigt om ökad övertid bland sjuksköterskor och undersköterskor och psykisk stress, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Gunvor G Ericsson, Gruppledare (MP) 070-795 22 80