Jonas Eriksson föreslås till MP:s partistyrelse

Jonas Eriksson, riksdagsledamot från Örebro, föreslås ingå i Miljöpartiets partistyrelse.

- I vårt förslag har vi bland annat tagit hänsyn till kompetens, erfarenhet, politisk inriktning, kön, etnicitet, geografisk spridning, ålder och samarbetsförmåga, säger Joakim Larsson, sammankallande i riksvalberedningen. Riksvalberedningens förslag till styrelseledamöter 2011-2013: Max Andersson, 37 år, Göteborg (omval) Bodil Ceballos, 52 år, Axmar bruk, Gävleborgs län (nyval) Jonas Eriksson, 43 år, Örebro (nyval) Niclas Malmberg, 41 år, Uppsala (nyval) Karin Svensson Smith, 54 år, Lund (nyval) Karin Thomasson, 49 år, Östersund (nyval)

De ledamöter som valdes 2010 och som alltså sitter till 2012: Gustav Fridolin, Stockholm, 28 år Daniel Helldén, Stockholm, 45 år Merete Kapstad, Göteborg, 50 år Jon Karlfeldt, Stockholm, 29 år Anna Norrman, Saltsjöbaden, 43 år Lennart Olsen, Upplands Väsby, 67 år Yvonne Ruwaida, Stockholm, 40 år Helene Öberg, Stockholm, 31 år

RIKSVALBEREDNINGENS MOTIVERINGAR

Max Andersson, Göteborg, 35 år (omval) Max har ett utvecklat analytiskt och strategiskt tänkande. Max har gott om tid för uppdraget och breda intresseområden. Han har mycket att tillföra både i organisatoriska och politiska frågor. Särskilt kunnig är han i EU-frågor. Max är även en av partiets representanter i European Green Party.

Bodil Ceballos, 52 år, Axmar bruk, Gävleborgs län (nyval) Bodil är riksdagsledamot i utrikesutskottet sedan 2006 och var 2009 ytterst nära att bli EU-parlamentariker. Hon är utbildad jurist och har tidigare arbetat som bland annat översättare, tolk, kommunalråd och assistent åt miljöpartiets tidigare EU-parlamentariker Inger Schörling. Bodil är även en av partiets representanter i European Green Party.

Niclas Malmberg, 41 år, Uppsala (nyval) Niclas var kommunalråd i Uppsala 2002-2010, där han nu är kommunrevisor. Niclas är ledamot i statliga presstödsnämnden och Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion. Han är även politisk musiker och har skrivit en lärobok om klimatfrågan riktad till barn och ungdomar: Lilla klimatboken. Niclas vill ha mer fokus på arbetstidsförkortning och friår, samt minskad konsumtion för att klara miljömålen.

Karin Svensson Smith, 54 år, Lund (nyval) Karin är en väldigt produktiv, utåtriktad och kompetent politiker som har gedigen politisk erfarenhet, bland annnat 12 år i riksdagen. Det största fokuset i hennes politiska arbete är klimatanpassning av transporterna. Hon vill driva ett utåtriktat trafikpolitiskt nätverk i partiet.

Karin Thomasson, 49 år, Östersund (nyval) Karin är sedan 2007 kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Östersund. Hon är även ordförande för Miljöpartiet Jämtland sedan 2005. Karin är även ledamot i SMILK, styrelsen för Miljöpartister i landsting och kommuner. Hon har jobbat som musiklärare och cellist 1990-2006 och är särskilt kunnig i kulturfrågor.

Jonas Eriksson, 43 år, Örebro (nyval) Jonas är riksdagsledamot och suppleant i finansutskottet. Som riksdagsledamot har han en bred kunskap om partiets politik på många olika områden. Jonas har dessutom tidigare varit landstingsråd och ordförande för miljöpartister i landstingen, en kunskap som är mycket viktig att få in i partistyrelsen nu när partiet är med och styr i nästan alla landsting.

FÖR VIDARE INFORMATION: Joakim Larsson, sammankallande i riksvalberedningen 070-340 83 89 Jonas Eriksson 070-399 74 55 Caroline Kling, presschef 08-786 57 80, 070-593 19 12