Kärnkraftsutredning försenar förnybar energi

Vattenfall har idag lämnat in en ansökan till Strålsäkerhetsmyndigheten som ett nästa steg i processen att eventuellt ersätta befintlig kärnkraft. Miljöpartiet menar att detta försenar utbyggnaden av den förnybara energin.  En global utblick ger redan svaret att ny kärnkraft är ekonomiskt olönsam.

- Det är olyckligt att utvecklingen av förnybar energi nu riskerar bromsas när Vattenfall ska ägna flera år åt att utreda kärnkraften som vi redan vet är olönsam, säger Lise Nordin, energipolitisk talesperson för Miljöpartiet.

- Vattenfalls utredning är ett resultat av regeringens otydliga signaler om vad som gäller för framtidens energiproduktion. Miljöpartiet menar att Sverige som Danmark bör anta målet om ett helt förnybart energisystem, säger Lise Nordin.

Under året så har land efter land rapporterat att man lägger ner sina planer på att bygga ny kärnkraft. Det strömmar in rapporter om nedlagda projekt och fördyringar, där Finland är vårt närmaste exempel. Därför tycker Miljöpartiet att det är märkligt att man väljer att ta ytterligare ett steg i processen mot ny kärnkraft.

- I Finland ska skiljedomstol avgöra vem som ska stå för de kraftigt ökande kostnaderna för kärnkraftsbygget, som blivit 2-3 gånger så dyrt som det ursprungligen var planerat. Kärnkraft är gårdagens energikälla, inte morgondagens. Det borde både regeringen och Vattenfall ta fasta på, avslutar Lise Nordin

Lise Nordin, energipolitisk talesperson, 073-967 29 90