Kartläggning visar: regeringens företagarpolitik duger inte

Fortfarande görs allt för lite för att gynna nyföretagande och hjälpa små företag att växa i Sverige. GEM-rapporten från Entreprenörskapsforum som presenterades idag, visar bland annat att finansieringsmöjligheterna för små och unga företag har minskat starkt, och att svenska entreprenörer har låga ambitioner vad gäller tillväxt och nyanställningar.

– Regeringen har misslyckats med sin politik för företagande. Nu behövs en kraftfull satsning för att lyfta Sverige i den internationella rankingen, säger Per Bolund, Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson.

Miljöpartiet föreslår flera förbättringar för småföretagen, som ska göra det lättare att få tillgång till kapital och minska riskerna och krånglet. Bland annat vill Miljöpartiet halvera arbetsgivaravgifterna för alla företag som är yngre än sex år och spenderar minst 15 procent av intäkterna på forskning och utveckling.

– Vi vill avskaffa sjuklöneansvaret helt för företag med upp till tio anställda. Vi föreslår också kraftigt minskad skatt på personaloptioner, det gör det lättare att rekrytera nyckelpersonal till företaget. Och vi vill förbättra trygghetssystemen för företagare, något som i synnerhet kvinnor efterfrågar, säger Per Bolund.

Miljöpartiets vårbudget: http://www.mp.se/sites/default/files/varbudget_for_en_ny_arbetslinje.pdf
Entreprenörskap i Sverige, nationell rapport 2013: http://entreprenorskapsforum.se/2013/06/17/gem-2013-svenska-entreprenorer-har-laga-tillvaxtambitioner/

FÖR VIDARE INFORMATION
Per Bolund, ekonomiskpolitisk talesperson, tel 072–530 01 83