Klimatpaket för omstart av klimatpolitiken

Miljöpartiet presenterar idag ett klimatpaket med satsningar på 41 miljarder kr för att starta om klimatpolitiken. En av nyheterna är en grön industrifond, som bidrar med kapital för utveckling av klimatsmarta produkt r i näringslivet.

I alliansregeringens takt så kommer Sverige att missa klimatmålen med 150 år. Mot regeringens passivitet ställer Miljöpartiet ett klimatpaket.

- Det ska löna sig att vara klimatsmart, i snabbköpskassan såväl som i företagens styrelserum. Utsläpparen ska betala för sig och pengarna ska användas till klimatsmarta satsningar, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

Klimatpaketet omfattar tolv förslag och innefattar satsningar på järnväg, fördubblad kollektivtrafik, stöd till klimatsmart jordbruk och internationellt klimatarbetet. Bland nyheterna finns en gröna industrifond samt pengar till kommuner och regioner för både klimatinvesteringar och anpassning till de klimatförändringar som redan sker.

- Den gröna industrifonden ska hjälpa företag att ta fram fler nya klimatsmarta produkter och tjänster, vilket ger viktig stimulans till näringslivet, säger Per Bolund, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

De samlade satsningarna i paketet bildar Miljöpartiets största budgetreform och uppgår till 41 miljarder kr totalt för åren 2013-2016, utöver regeringens anslag.

FÖR VIDARE INFORMATION
Sven Elander, pressekreterare Åsa Romson 0722 02 45 88