Konkurserna ökar, regeringen förvärrar

UC AB visar idag att företagskonkurserna i Sverige ökar dramatiskt. Konkurserna ökade i mars med 85 procent jämfört med samma månad 2008. Regeringen skulle ha kunnat vidta en hel del åtgärder för att minska antalet drabbade företag. Det säger Miljöpartiets ledamöter Per Bolund och Mikaela Valtersson.

Regeringen har också hittills vägrat att komma med verkningsfulla stimulansåtgärder för att underlätta för småföretagen i den svåra ekonomiska situationen.

Mikaela Valterssson, ekonomisk talesperson för Miljöpartiet:

- Det är ett stort problem att små och medelstora företag som egentligen är livskraftiga har svårt att få krediter och därför tvingas i konkurs. För att lösa problemen har Miljöpartiet bland annat föreslagit att staten via Riksbanken mer aktivt ska gå in och öka tillgången till krediter och att en ny statlig riskkapitalfond bildas för krediter till miljöteknikföretag och andra snabbväxande branscher, säger Mikaela Valtersson.

FÖR VIDARE INFORMATION: Per Bolund, 070-580 00 19 Mikaela Valtersson, 070-212 91 77 Caroline Kling, presschef 070-593 19 12